Mutiara Kata

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih...

Ya Tuhan,
Jika cinta adalah ketertawanan,
Tawanlah aku dengan cinta kepada-Mu,
Agar tiada lagi yang dapat menawanku...

Ya Tuhan,
Jika rindu adalah rasa sakit,
Yang tidak menemukan muaranya,
Penuhilah rasa sakitku
dengan rindu kepada-Mu,
dan jadikanlah kematianku sebagai muara
pertemuan dengan-Mu....

Ya Tuhan,
Hatiku hanya cukup untuk satu cinta,
Jika aku tidak dapat mengisinya dengan cinta kepada-Mu,
Kemanakah wajahku hendak kusembunyikan dari-Mu..........

Monday, June 11, 2007

Buih-buih Di Lautan

Assalamualaikum w.b.t.

Saya bukanlah seorang yang pandai bermain kalam dan menghadirkan fakta2 yang bernas serta kukuh. Mungkin kerana diri ini seperti semakin hari semakin jauh dari jalan-Nya. mungkin kedengaran keterlaluan tetapi itulah hakikatnya.

Cuti selepas SPM yg berlanjutan selama 6 bulan dan bakal disambung sebulan lagi seperti telah membuat diri saya hanyut dengan benda-benda tak berfaedah. Ya, orang akan berkata, " itu semua ang yg buat. kalau ang nak kebaikan, ang la yg usaha sendiri. Tak leh maleh2. " Saya ni memang mudah terpengaruh dengan dunia sekeliling saya. Sepanjang masa rehat saya ni, rasanya tak banyak buku2 novel yg habis dibaca apatah lagi buku2 ilmiah.

Internet, internet dan internet. Sampai power spec pun naik. Sungguh mencabar godaan dunia ni ye.... Selepas keluar dari Kisas baru saya tahu betapa sukarnya nak istiqamah dalam ibadah2 saya. Rasa berat je tulang-belulang ni nak gerak. Nak buat ibadah asas pun tercicir-cicir. Malah utk mempraktikkan apa yang dipelajari di Kisas terasa sukar di dunia realiti. Mungkin saya harus review kembali diri saya : who am i? why i'm here? what to do? where is my destination?

Sepanjang cuti ni, laman web saifulislam lah yang saya gemar buka. Dengan approach penulisan yang mantap tapi santai malah menepati realiti sekarang, saya begitu tertarik dengan setiap artikel dari ustaz. Ia seperti membuka ruang baru dlm pemikiran saya, bukan saja ruang baru bahkan overhaul kembali my point of view.

Buat masa ini, terasa diri memang benar2 kerdil setelah mentelaah blog2 mereka yang lain. Mmg seperti buih2 di lautan. Org biasa di tgh2 jutaan manusia yg dahagakan ilmu tetapi saya seakan menidakkan diri utk menimba lebih dlm ilmu2 yang tak pernah habis. Bila2 masa saya boleh pecah jika tanpa ingatan dan tazkirah dr sahabat2 seperjuangan dan ingatan kpd-Nya.

Maaflah jika apa yang saya tulis macam berterabur. Dulu kat kelas, cikgu Jam ( cikgu BM yg disayangi ) mmg selalu beri perhatian kepada saya sbb boleh dikatakan BM saya lemah. Tulisan pulak mengalahkan cakar ayam, ayam pun lagi cantik tulis. Nasib baik ada keyboard. =)

Oklah, rasanya setakat ini saja apa yang ingin saya tulis. Walaupun banyak lagi nak tulis tapi rasa mcm kosong otak ni sebab byk sgt benda nak tulis. ( pelik... )

Assalamualaikum w.b.t.

[Watanuki Kimihiro]

No comments: