Mutiara Kata

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih...

Ya Tuhan,
Jika cinta adalah ketertawanan,
Tawanlah aku dengan cinta kepada-Mu,
Agar tiada lagi yang dapat menawanku...

Ya Tuhan,
Jika rindu adalah rasa sakit,
Yang tidak menemukan muaranya,
Penuhilah rasa sakitku
dengan rindu kepada-Mu,
dan jadikanlah kematianku sebagai muara
pertemuan dengan-Mu....

Ya Tuhan,
Hatiku hanya cukup untuk satu cinta,
Jika aku tidak dapat mengisinya dengan cinta kepada-Mu,
Kemanakah wajahku hendak kusembunyikan dari-Mu..........

Saturday, June 16, 2007

Hikmah a.k.a. lembut sokmo?

Assalamualaikum w.b.t.

Kebelakangan ini saya sibuk je baca2 artikel kat net. Tapi tadi jumpa plak artikel; ada2la. Pastu jumpa plak comment satu pembaca tu : dakwah secara hikmah tu dakwah secara lembut and bla bla bla. tak leh ekstrim2. Hati ni panas je... hu3. Nampaknya dunia sekarang ni memandang kalau nak berdakwah mesti lembut sokmo. kalau nampak ekstrim sikit, pengganas la, militan la, last2 kena gam, tak pun ISA. kih3. Jgn gam blog sy sudah.

Tak dinafikan dakwah secara berhikmah meaning secara lembut adalah terbaik yg dpt dilakukan oleh setiap org islam ; bukan ustaz2 atau mufti2 je tau ! Tapi saya cuma nak pambaca tahu direct meaning for hikmah bukan lembut, ok? Secara hikmah, tunjukkan keindahan islam dlm dakwah kita, tak kisahla perbuatan atau perkataan. Junjungan besar kita kebanyakan dakwahnya adalah berpusat kepada perbuatannya sendiri yg menjadi teladan kpd umat sekiannya. Sedangkan Aisyah r.a. berkata sendiri akhlak Rasulullah sendiri adalah Al-Qur'an !

Pastu timbul isu lak : napa yg lebih byk berkelakuan buruk adalah org islam sendiri?
hmm.. fikir2 lah wahai saudaraku. semuanya bermula dari diri kita dulu. ubah sikap kita. REVOLUSI SIKAP !!! ahaks.

Oklah, nak tunjuk yg bwh ni je. dari artikel saifulislam.com utk hikmah. Oh yeah! tgk sekali komen2 nya walaupon sedikit terutamanya bab maksud hikmah. hmm, sy paste jela kat bwh ye!

----------------------------------------


Belajar Hikmah Cara Socrates

Suatu hari, seorang pemuda datang kepada Socrates dan berkata, “saya mahu belajar dan tahu semua yang kamu tahu!”
“Kalau itu yang kamu mahukan, mari ikut aku ke sungai”, jawab Socrates.

Dengan perasaan penuh ghairah, pemuda tersebut mengekori Socrates berjalan menuju ke sungai yang dimaksudkan. Apabila tiba di tebing sungai, Socrates memanggil pemuda tersebut, menyuruhnya merenung ke air.
“Tengok betul-betul dalam air tu, apa yang kamu nampak?”, katanya.

“Saya tak nampak apa-apa pun”, jawab pemuda tersebut.

“Tengok betul-betul. Dekatkan lagi kepala kamu itu ke air”, tegas Socrates.

Apabila pemuda itu meniarap dan mendekatkan mukanya ke air, Socrates segera memegang kepalanya dan membenamkan ia ke dalam air! Pemuda tersebut meronta-ronta dan tangannya terkapai-kapai kelemasan. Terdesak!

Bila mana pemuda tersebut kelihatan sudah seperti mahu lemas, Socrates menarik keluar kepalanya dan menyandarkan beliau ke tebing.

“Hoi orang tua. Engkau gila ke apa?”, tanya lelaki itu sambil terbatuk-batuk mencuba nafas.
“Engkau nak bunuh akukah?”, geram benar bunyinya.

“Semasa aku benamkan kepala engkau ke dalam air, apakah benda yang paling engkau hajatkan pada detik itu?”, tanya Socrates.

“Aku nak bernafas, aku mahukan udara!”, jawabnya tegas.

“Jangan sekali-kali kamu tersilap fikir bahawa HIKMAH itu boleh diperolehi dengan mudah, wahai anak muda”, kata Socrates.

“Apabila kamu mahu belajar, seperti kamu mahu dan berhajat kepada udara sebentar tadi, barulah datang kepadaku”, tegas Socrates, menyimpulkan pelajaran pertamanya petang itu.

[petikan The 7 Habits of Highly Effective Teens - Sean Covey]


----------------------------

on 03 Apr 2007 at 5:51 pm
Hajar Din

Assalamualaikum

According to Socrates wisdom is knowledge of the truth of realities which can withstand the test of rigorous critical examination done through dialectical method which in turn affects the possessor of knowledge to act in conformity with the knowledge. [total fusion of thought and action or theory and praxis]

According to Al-Attas wisdom is knowledge that affect the bearer of knowledge to make correct judgement about the proper places of things in the hierarchical order of beings and Being; as such the bearer of knowledge not only recognize (Rububiyah) but acknowledge (Uluhiyah) his proper place in the hierarchical order of existence and Ultimate Existence which brings the condition of justice. [also thought and action is made unseparated]

Didn’t see any kelembutan in both of the definitions
All these definitions like stuck to my head and I cannot shake it out.

----------------


Betulkan kesilapan sy kalau ada silap! I'm not perfect. PEACE.

Assalamulaikum w.b.t.


[Watanuki Kimihiro]

No comments: