Mutiara Kata

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih...

Ya Tuhan,
Jika cinta adalah ketertawanan,
Tawanlah aku dengan cinta kepada-Mu,
Agar tiada lagi yang dapat menawanku...

Ya Tuhan,
Jika rindu adalah rasa sakit,
Yang tidak menemukan muaranya,
Penuhilah rasa sakitku
dengan rindu kepada-Mu,
dan jadikanlah kematianku sebagai muara
pertemuan dengan-Mu....

Ya Tuhan,
Hatiku hanya cukup untuk satu cinta,
Jika aku tidak dapat mengisinya dengan cinta kepada-Mu,
Kemanakah wajahku hendak kusembunyikan dari-Mu..........

Wednesday, June 13, 2007

Ibu, Ummi, Mother

Assalamualaikum w.b.t.

Hasrat hati hanya ingin mencoretkan sedikit perasaan yang terlintas sebentar di hati semasa mendengar lagu 'Mother' oleh Sami Yusuf. Ketika sampai part di mana beliau menyanyikan, " andai dapat ku berada di pelukanmu ibu sekali lagi". Tanpa sedar, air mata saya menitis. Rasa sedih dan hiba. Kenangan bersama ibu saya sehingga kini seperti ditayang sekelip mata dlm ingatan.

Alhamdulillah, saya masih mempunyai kedua ibu bapa dlm hidup saya. Namun, betapa saya kurang bersama mereka malah menjadi anak yang soleh dan sayangkan mereka. Walaupun saya banyak meluangkan masa di rumah tetapi hanya sedikit masa saya luangkan untuk mereka.

Lepas ini, saya akan melanjutkan pelajaran lagi ke semenanjung. Entah bila akan kembali. Dan jika dgn izin Allah, sy berhasil belajar perubatan di luar negara. Entah bila saya dapat kembali ke Malaysia, ke rumah. Berjumpa kedua ibu bapa saya. Menatap wajah mereka. Dan menyatakan yang saya ingin meminta maaf kpd mrk atas segala dosa yang telah saya lakukan. Dan minta halal segala makan dan minum yang mereka berikan dan suapkan kepada saya yang jarang sekali saya berterima kasih.

Saya mahu mengajak para sahabat termasuklah diri saya supaya kita meminta maaf dr ibu bapa kita dan mohon redha mereka. Bg yang tiada ibu atau bapa atau kedua2nya, mintalah maaf kepada keluarga dan saudara.

Kita tak tahu bila ajal tiba. Sedang kita belajar di perantauan, jika ditakdirkan malaikut maut menjemput mereka, adakah kita sempat lagi untuk memohon maaf dan redha mereka? Hanya air mata penyesalan akan membasahi muka. Dan jika kita lebih awal pergi, biarlah kita pergi dengan meninggalkan kenangan yang baik kpd mrk stlh kita menunaikan tanggungjawab kita kpd mereka. Jgn sampai jadi anak derhaka.

Rasanya, terlalu panjang coretan ini tapi hanya sekadar ingin berkongsi apa yang terbuku di hati.

Assalamualaikum w.b.t.


[Watanuki Kimihiro]

No comments: